کسب و کار در هزاره سوم دارای شرایط ویژه‏ای می باشد. رقابت بین بنگاه‏های اقتصادی هر روز فشرده‏تر شده و نرخ نوآوری رو به افزایش می باشد. رقابت بین بنگاههای اقتصادی باعث شده می باشد که تا آنها به مقصود کاهش هزینه‏ها، تعداد نیروی انسانی خود- که منابع ارزشمند دانش محسوب می‏شوند- را کاهش دهند. کاهش تعداد نیروی انسانی، سازمانها را بر آن داشته می باشد تا نسبت به صریح کردن دانش ضمنی موجود نزد کارکنان اقدام کنند. در دنیای امروزی کسب و کار، بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات هستند و زمان کمتری برای کسب تجربه و به‌دست آوردن دانش در دسترس می باشد. در این شرایط سازمانها بر اساس اندازه دانش خود با یکدیگر به رقابت می‏پردازند. محصولات و خدمات سازمانها هر روز پیچیده‏تر شده و سهم اطلاعات در آنها بیشتر می‏گردد. در این بین مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای ایجاد بهبود در عملکرد منابع انسانی و همچنین مزایای رقابتی ایجاد می‏کند. امروزه تمامی سازمانهای کوچک و بزرگ نیازمند پیاده‏سازی مدیریت دانش در خود هستند تا از گردونه رقابت عقب نمانند. انعطاف‏پذیری و عکس‏العمل سریع در برابر شرایط متغیر محیطی، بهره گیری بهتر از منابع انسانی و دانش موجود نزد آنها و همچنین اتخاذ تصمیمات بهتر، دستاوردهای مدیریت دانش برای سازمانهای امروزی می باشد.(نوروزیان،1385)

 

2-6-فواید مدیریت دانش

منافع ناشی از ابتکار مدیریت دانش فراتر از آن می باشد که بتوان از اجرای آن صرفنظر نمود.

بعضی فواید به‌کارگیری مدیریت دانش در سازمان‌ها، عبارتند از:
–  تشخیص کمبودها (خلاها) در دانش سازمانی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

–   بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های انسانی
–   یادگیری کارامدتر و مؤثرتر کارکنان
–   ارائه کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده
–   افزایش رضایتمندی مشتریان
–   جلوگیری از تکرار اشتباهات
–   کاهش دوباره‌کاری

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد