مدیران تصمیم گیری بانک برای بسیاری از تصمیمات نیاز دارند بدانند که آیا مشتریان بانک قابل اطمینان هستند یا خیر. اگر آنها اطلاعات کاملی در مورد مشتریان خود نداشته باشند، ارائه کارت های اعتباری به مشتریان جدید، گسترش اعتبار مشتریان کنونی و تصویب وام ها، دارای ریسک برای بانک هستند. داده کاوی می تواند با استخراج داده در مورد مشتریان ریسک بانک ها را در این موارد تصمیم گیری کاهش دهد. با تحلیل رفتارهای تراکنشی مشتریان با حساب های سپرده هایشان می توان رفتار آنها را در ارتباط با وام و بازپرداخت وام ها پیش بینی نمود. امتیاز دهی اعتباری یا Credit Scoring  یکی از اولین ابزارهای مدیریت ریسک تولید شده، می باشد و در صنعت بانکداری برای گرفتن تصمیم در مورد اعطای وام به مشتریان بسیار با ارزش می باشد. وام دهندگان بهتر می باشد برای تصمیم گیری، ابزار ارزیابی ریسک داشته باشند. سوابق متقاضیان وام خوب و بد می تواند برای ایجاد یگ الگو برای تشخیص خوب یا بد بودن متقاضیان جدید به کارگرفته گردد.

ج- تشخیص تقلب

یکی دیگر از حوزه های مهم در صنعت بانکداری که داده کاوی می تواند در آن موثر باشد تشخیص تقلب می باشد. “Flacon’s Fraud Assessment System” یکی از سیستم هایی که در تشخیص تقلب موثر بوده، این سیستم توسط بسیاری از بانک های صادر کننده کارت اعتباری به کار گرفته شده می باشد. مثلا این سیستم در امریکا و با بهره گیری از داده کاوی 80% تراکنش های کارت های اعتباری صادر شده را مطالعه کرده می باشد.

د- به دست آوردن و حفظ مشتری

داده کاوی علاوه بر کمک به بانک ها برای بدست آوردن مشتریان جدید، به حفظ مشتریان جدید نیز کمک می کند. کسب و کار حفظ مشتری برای هر صنعتی یک عامل اساسی می باشد. امروزه مشتریان برای انتخاب بانکی به مقصود انجام فعالیت های اقتصادی خود، گزینه های متعددی دارند در صورتی که مسئولین اجرایی نتوانند توجه کامل مشتریان را جلب کنند، مشتری به راحتی می تواند بانکی را پیدا کند که توقعاتش را برآورده کند.

در تشریح کاربردهای داده کاوی در بانکداری، شامل شناسایی تخلف، ضد پولشویی، مدیریت ریسک مالی و مدیریت روابط مشتری می توان گفت با در نظر داشتن طریقه فعلی فناوری در صنعت بانکداری، ابزارهای متنوع و پیش بینی مورد بهره گیری قرار می گیرد. تشخیص جرم و تخلف یکی از مهم ترین حوزه هایی می باشد که ابزارهای داده کاوی می تواند در آن مثمرثمر باشد. رفتارهای هوشمند و متخلف، محرمانه، تغییر رفتارهای مکرر مجرمان و پیش بودن مجرمان از بازرسان از مهم ترین دلایلی می باشد که نیاز به یک ابزار قدرتمند و البته هوشمند را ضروری می سازد تا بتوان از بین انبوه اطلاعات رفتاری مشتریان الگوهای مشکوک و مجرمانه را شناسایی و گزارش نمود(افشارپور، 1389، 8).

2-11) ریسک های بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانک

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

از بانکداری الکترونیک تعاریف متعددی شده می باشد بر اساس یکی از این تعاریف، بانکداری الکترونیکی عبارت می باشد از انجام عملیات بانکی در محیط الکترونیکی یا بهره گیری از ابزار الکترونیکی برای انجام کلیه عملیات بانکی. بانکداری الکترونیکی که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی در کشورهای پیشرفته داشته ارائه خدمات بانکی 24 ساعته در سطح جهانی را ممکن می سازد. بانکداری اینترنتی و بانکداری متحرک و بانکداری مجازی که جدیداً مطرح می باشد، در واقع زیر مجموعه هایی از بانکداری الکترونیکی می باشند.بایستی توجه داشت که بهره گیری از ماشین های خودپردازATM  یا تلفن بانک یا بهره گیری بیشتر از ماشین های کامپیوتر برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان، اتوماسیون جایگزین کردن ماشین کامپیوتر به جای نیروی انسانی می باشد، در حالی که بانکداری الکترونیکی یعنی انجام کلیه عملیات بانکی در محیط الکترونیکی.یکی از مهم ترین مزیت های بانکداری الکترونیکی که موجبات رشد سریع آن را فراهم نموده کاهش هزینه های بانکی می باشد.

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد