مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

مزایای ایجاد تجارت الکترونیکی

وقتی صحبت از مزایای تجارت الکترونیکی به اقدام می‌آید، در حقیقت تجارت الکترونیکی با تجارت سنتی مقایسه می گردد. در تجارت سنتی که بر پایه کاغذ استوار می باشد، وارد کردن مکرر اطلاعات یکسان و واحد موجب بروز مشکلاتی می گردد که این معضلات با بهره گیری از تجارت الکترونیکی مرتفع می گردد. این معضلات عبارتند از:

در تجارت سنتی زمان زیادی صرف وارد کردن اطلاعات تکراری و ارسال آنها می گردد.

در تجارت سنتی با در نظر داشتن اینکه داده ها بارها و بارها وارد سیستم می شوند، احتمال بروز خطا افزایش یافته و دقت عملیات کاهش می یابد.

در تجارت سنتی به نیروی کار بیشتری برای ورود اطلاعات، پی گیری، ارسال و غیره نیاز می باشد. نیروی انسانی بیشتر، هزینه ها را بالا می برد در نتیجه قدرت رقابت را کاهش می‌دهد. عملیات دستی بر پایه کاغذ در تجارت سنتی ضریب عدم اطمینان را بالا می‌برد.

هر چند با بهره گیری از رایانه امروزه بسیاری از امور عملیاتی تجاری بنگاهها به شیوه رایانه ای انجام می پذیرد (اموری مثل تنظیم فاکتور، سفارش خرید، و اسنادی نظیر آن) اما با وجود این بایستی اسنادی زیادی را چاپ و طبقه بندی نمود، برای مشتریان ارسال نمود و نسخه هایی از آنها را بایگانی نمود. اسناد ارسالی برای مشتریان بایستی مجدداً در سیستم اطلاعاتی مدیریت آنها به گونه دستی وارد شوند. اینها همه مستلزم صرف وقت و هزینه می باشد که با بکارگیری تجارت الکترونیکی این معضلات تا حدودی مرتفع می گردد.

با این توضیحات، به ویژگیها و مزیت های تجارت الکترونیکی می پردازیم.

1- در تجارت الکترونیکی تأخیر ناشی از تهیه و ارسال مدارک از بین می رود.

2- در تجارت الکترونیکی از آنجا که داده ها بارها و بارها وارد سیستم نمی‌شوند احتمال بروز خطا کاهش می یابد.

3- صرفه جویی در نیروی کار به علت عدم نیاز به ورود مجدد داده ها به سیستم و کاهش هزینه آن. مطالعه های علمی نشان داده می باشد که بهره گیری از روشهای تجارت الکترونیکی نسبت به تجارت سنتی هزینه های عملیات تجاری را بین 20 تا 75 درصد کاهش می‌دهد.

4- در تجارت الکترونیکی به علت اینکه زمانهای تأخیر کاهش می یابد جریان اطلاعات از روائی و اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود.

5- در تجارت الکترونیکی وصول پیام به گونه الکترونیکی و بدون وقفه به فرستنده اعلام می گردد.

6- تجارت الکترونیکی محدودیت های زمانی و مکانی تجارت را برداشته می باشد، به بیانی دیگر تجارت را به تجارت جهانی تغییر داده می باشد.

دسترسی آسان، مطمئن و سریع به اطلاعات و برقراری ارتباطات با خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که با بهره گیری از مبادله الکترونیکی داده ها، هزینه جمع آوری و پردازش اطلاعات کاهش می یابد و بعد مسافت بین خریدار و فروشنده از میان می‌رود و سرعت و صحت عملیات افزایش می یابد در نتیجه از این طریق می‌توان تجارت جهانی واقعی را تجربه نمود.

7- کاهش هزینه تمام شده کالا و خدمات: یکی از هزینه های عمده محصولات و خدمات هزینه های بازاریابی و سرویس دهی و توزیع می باشد. در تجارت الکترونیکی به علت پایین آمدن هزینه های بازاریابی و توزیع و برداشتن واسطه ها قیمت تمام شده محصولات تا حدود زیادی پایین می آید.

8- افزایش رقابت: مسئله رقابت موضوع مهمی در تجارت الکترونیکی به حساب می آید. شرکتها و مؤسسات بایستی از آن بهره گیری کنند و اگر از این ابزار بهره گیری نکنند در حالی که شرکتهای رقیب بهره گیری نمایند، دیر یا زود کنار گذاشته خواهند گردید. تجارت الکترونیکی رقابت را تشدید نموده می باشد. زیرا تمامی شرکتها می‌توانند به معرفی خود و محصولات خود بپردازند و مصرف کنندگان به سرعت می‌توانند اطلاعات  مورد نیاز خود را جمع آوری نمایند و بهترین فروشنده را انتخاب نمایند.

9- امکان عرض اندام شرکت های کوچک و متوسط در سطح جهان در تجارت سنتی شرکتهای کوچک و متوسط نمی توانند

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه اندازه ارتباط بین کیفیت خدمات در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین ارزش دریافت شده در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین اعتماد در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • مطالعه اندازه ارتباط بین عادت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین شهرت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

با فرمت ورد