مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

مفهوم تجارت الکترونیک:

تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از انجام فرآیند خرید و فروش – انتقال و مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای مانند اینترنت، مطابق با دیدگاه اتحادیه اروپا تجارت الکترونیکی به معنای انجام تجارت به صورت الکترونیکی می باشد که در آن طرفین به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم  فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل دارند.

همچنین می‌توان گفت تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از مبادله تجاری بدون بهره گیری از کاغذ که در آن مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار همراه پست الکترونیک تابلوی اعلانات الکترونیکی، انتقال الکترونیک وب و سایر فناوری های مبتنی بر شبکه بهره گیری می گردد. به بیانی دیگر مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیکی اقدام می نماید (نوری و صادقی، 1380، ص 176).

تعاریف تجارت الکترونیکی می‌تواند از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گیرد که عبارتند از:

1- دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از حمل و نقل کالاها، خدمات و اطلاعات یا پرداخت وجوه مربوطه از طریق شبکه های رایانه ای یا به وسیله دیگر ابزارهای الکترونیکی مثل تلفن همراه.

2- دیدگاه بازرگانی: تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از فراهم کردن قابلیت خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات در اینترنت یا از طریق دیگر خدمات بر خط یا آنلاین.

3- دیدگاه فرآیند کسب و کار: تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از انجام کسب و کار به روش الکترونیکی با بهره گیری از شبکه های الکترونیکی و جایگزینی اطلاعات به جای فرآیند کار فیزیکی.

4- دیدگاه خدمات: تجارت الکترونیکی ابزاری برای کاهش هزینه ارائه خدمات توسط دولت و شرکت ها به مصرف کنندگان همراه با بهبود کیفیت خدمات مشتریان و افزایش سرعت ارائه خدمات می باشد.

5- دیدگاه آموزشی و یادگیری: از این دیدگاه تجارت الکترونیکی امکان آموزش و تحصیل را در مدارس دانشگاهها، و دیگر سازمان ها به روش بر خط یا آنلاین امکان پذیر سازد.

6- دیدگاه همکاری: از این منظر تجارت الکترونیکی چارچوبی را برای توسعه همکاری های داخلی خارجی سازمان فراهم می کند.

7- دیدگاه اجتماعی: از این دیدگاه تجارت الکترونیکی محیط جدیدی را برای اعضای جامعه جهت یادگیری- معامله و همکاری ایجاد می کند (سهلانی، 1388).

بر اثر رشد انفجارگونه فن آوری اطلاعات ارتباط اطلاعاتی، تجارت الکترونیکی در صف مقدم تحولاتی قرار گرفته که شیوه انجام فعالیتهای بازرگانی را تغییر می‌دهد. تجارت الکترونیکی انقلاب صنعتی قرن 21 نامیده می گردد (امیری، 1390).

2-6-2 تاریخچه تجارت الکترونیکی:

هر چند اصطلاح تجارت الکترونیکی جدیداً مطرح شده می باشد اما بهره گیری از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاری به سالهای قبل باز می گردد. به عنوان مثال بهره گیری از کارت به جای پول در اوایل دهه 1950 در کشور آمریکا آغاز گردید. در این دهه اولین کارت پلاستیکی جهت پرداخت هزینه های خرید کالا یا خدمات توسط مؤسسه آی دینرز[1] تولید گردید.

از آن تاریخ به بعد بهره گیری از انواع کارت ها توسط مؤسسات خدمات عمومی به عنوان بلیط قطار، اتوبوس و راه ‌آهن شهری، مؤسسات مالی نظیر بانکها و یا مؤسسات غیرمالی نظیر مخابرات، ثبت احوال و مؤسسات مالی اعتباری بین المللی مثل ویزا[2]، مستر کارت[3]، آمریکن اکسپرس[4]، معمول و گسترش پیدا نمود.

با الکترونیکی شدن کارت ها و به کارگیری پایانه های رایانه ای در نقطه فروش ([5](POS در سال 1983 ابعاد بهره گیری از کارت ها در تجارت گسترده تر گردید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

علاوه بر کارت ها که در شکل گیری تجارت الکترونیکی مؤثر بوده، بکارگیری وسیع رایانه توسط شرکت های بزرگ در دهه 75 میلادی نیز مؤثر بوده می باشد. در این دهه شرکتهای بزرگ و چند ملیتی شبکه های اختصاصی رایانه ای به وجودآوردند تا از این طریق بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان دیگر مبادله نمایند. این روش انتقال الکترونیکی داده ها را ” مبادله الکترونیکی داده ها ([6](EDI ” می نامند (انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی، 1384، ص 7).

[1]. Idiners

[2]. Visa

[3]. Master Card

[4]. American Express

[5]. Point of Sale

[6]. Electronic Data Interchange

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه اندازه ارتباط بین کیفیت خدمات در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین ارزش دریافت شده در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین اعتماد در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین عادت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین شهرت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

با فرمت ورد