یکی از مفاهیمی که در دهه های اخیر به گونه ای بسیار گسترده در جوامع پیشرفته مطرح گردیده و در موارد زیادی با موفقیت به اجرا درآمده،مفهوم خدمات الکترونیک می باشد.بهره گیری از خدمات الکترونیک می تواند موجب ارائه بهتر خدمات دولتی به شهروندان گردد و امکان بهره گیری و دسترسی برابر کلیه شهروندان،تعامل اثربخش تر با طرفهای درگیر و غنی سازی شهروندان را فراهم آورد و در مجموع،به ایجاد مدیریت دولتی اثر بخش تر منجر گردد.مانند نتایج مورد نظر از چنین فرآیندی،کاهش فساد اداری و شفافیت بیشتر امور،بالا رفتن اندازه مسئولیت،همیشگی شدن بهبود روندها و فرآیندها،راحتی بیشتر،رشد منابع و کاهش هزینه خدمات می باشد. با ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی،مراکز خدمات رسانی به مشتریان نزدیکتر می شوند و افراد می توانند حتی از طریق رایانه های شخصی،خدمات خود را دریافت کنند . همچنین خدمات الکترونیک موجب صرفه جویی در وقت و هزینه دولت،شهروندان و کسب و کار می گردد.جهانی شدن نیز دولتها را وادار می سازد تا به مقصود فروش کالا و خدمات خویش و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگها و تمدنها،اقدام به ارائه خدمات الکترونیک کنند.

خدمات الکترونیک،شیوه ای می باشد برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و فناوریهای جدید که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی،اصلاح کیفیت آنها و ارائه فرصتهای گسترده برای مشارکت در فرآیندها و نمادهای مردم سالار را می دهد. طرح خدمات الکترونیک،تکیه بر اینترنت و دیگر فناوریهای نوظهور دارد تا اطلاعات و خدمات را به سادگیبه سرعتبه شیوه ای کارا و با هزینه کم دریافت و توزیع کند.

تعاریف بسیاری برای خدمات ارائه شده می باشد، اما همۀ آنها وجوه مشترکی زیرا نا ملموس بودن خدمات و مصرف آنی آن را در بر می گیرد، در زیر چند تعریف از خدمات ارائه می گردد:

زیتامل[1] و مری جو بیتنر[2] عقیده دارند که خدمات عبارتند از کردارها، فرایندها و عملکردها. یک خدمت، فعالیت یا مجموعه ای می باشد از فعالیت های کم و بیش ناملموس که معمولاً و نه لزوماً در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات و یا منابع فیزیکی یا کالاها و/ یا سیستم های عرضه کننده خدمات صورت می‌‌گیرند و به عنوان راه حل هایی برای معضلات مشتری ارائه می شوند‌‌

یک تعریف دقیق از کالاها و خدمات بایستی این دو را بر اساس صفات ویژه شان از یکدیگر متمایز و مشخص کند. یک کالا، شیئی می باشد فیزیکی و ملموس یا محصولی می باشد که می توان آن را درست نمود و منتقل نمود؛ در طول یک مدت زمان خاص هست و پس می توان آن را تولید و بعداً بهره گیری نمود یک خدمت ناملموس می باشد و از بین می رود.

1-Valarie A. Zeithaml

2-Mary Jo Bitner

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته بندی : پایان نامه