مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

مزایای بانکداری الکترونیکی

مزایای بانکداری الکترونیک را می‌توان از دو دیدگاه مورد توجه قرار داد.

مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه مشتریان:

  • صرفه جویی در هزینه ها
  • صرفه جویی در زمان
  • دسترسی به کانال های متعدد برای انجام عملیات بانکی

2-10-1-1 مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه بانک ها

اصولاً بانکداری الکترونیک، مزیت های زیادی برای بانک ها دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه ی دیتا مانیتور اهم این مزایا به تبیین ذیل عنوان گردیده می باشد:

– تمرکز بر کانال های توزیع جدید

– ارائه ی خدمات اصلاح شده به مشتریان

– بهره گیری از استراتژی های تجارت الکترونیکی

علاوه بر آن بانکداری الکترونیکی از دیدگاه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت دارای مزیت های بالقوه ای می باشد این مزیت ها از دیدگاه مؤسسه ی دیتا مانیتور به تبیین زیر می باشد:

 

الف- مزایای کوتاه مدت:

در این جا کوتاه مدت به دوره ی زمانی یک ساله پس از آغاز بانکداری الکترونیکی اطلاق می گردد. که اهم ویژگی های این دوره عبارتند از:

– رقابت یکسان

– نگهداری مشتری

جذب مشتری

ب- مزایای میان مدت:

در اینجا میان مدت به دوره ی زمانی بین 12 تا 18 ماه پس از آغاز بانکداری الکترونیکی، اطلاق می گردد. اهم ویژگی های این دوره عبارت می باشد از:

  • یکپارچه سازی کانال های مختلف
  • نگهداری مشتری
  • گستردگی طیف مشتریان
  • هدایت مشتریان به سوی کانال های مناسب با ویژگی های مطلوب
  • کاهش هزینه

یکی از پیامدهای مهم پیاده سازی و اجرای سیستم بانکداری الکترونیکی ادغام کانال های مختلف توزیع خدمات می باشد و اصولاً ادغام این کانال ها، بانک ها را در ارائه ی خدمات مناسب به مشتریان توانا ساخته و در نتیجه بانک ها می‌توانند از طریق این کانال ها، خدمات متنوعی به مشتریان ارائه دهند.

ج- مزایای بلند مدت:

در این جا بلند مدت به دوره ی زمانی 18 ماه پس از شروع بانکداری الکترونیکی اطلاق می گردد، که در این دوره بانک ها از طریق کاهش هزینه و صرفه جویی نسبت به مقیاس، درآمدهایشان افزایش می یابد. اهم این ویژگی ها به تبیین زیر می باشد:

  • کاهش هزینه های عملیاتی
  • کاهش هزینه ی پردازش معاملات و اطلاعات
  • ارائه ی خدمات به مشتریان بازار هدف
  • ایجاد درآمد مناسب تر و گسترده تر (زحمتکش، 1392)

2-10-2 بانکداری الکترونیکی در ایران

با در نظر داشتن پیشرفت های سریع فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بکارگیری آن در نظام بانکداری، جمهوری اسلامی ایران نیز از دهه های 60 و 70 شمسی کوشش های زیادی را در جهت بهره گیری از سامانه های رایانه ای در بانک ها انجام داد. با وجود موانع و مشکلاتی که در راه گسترش بانکداری الکترونیکی وجوه در ایران وجود داشت، اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده می باشد. همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد دستگاه های خود پرداز در ایران از سوی مردم به عنوان نماد بانکداری الکترونیک شناخته می شوند، زیرا که شروع بانکداری الکترونیک در کشور با نصب و راه اندازی دستگاههای خود پرداز همراه بود.

تا قبل از سال 1369 اقدام جدی جهت بهره گیری از کارت های بانکی در کشور صورت نگرفت تا آنکه در سال 1370 بانک تجارت توانست اولین کارت بانکی را صادر نماید که به طرح چک کارت بانک تجارت معروف گردید. پیرو این اقدام بانک تجارت، بانک سپه نیز در سال 1371 با نصب هفت دستگاه ماشین خودپرداز (ATM) کارت بانکی صادر نمود (راحمی، 1390).

 

2-10-3 تحولات بانکداری الکترونیکی

چند دهه اخیر تحولات شگرفی در نظام بانکداری به وجودآمده می باشد. این تحولات را به چهار دوره می‌توان تقسیم نمود. در هر دوره تا حدی رایانه و نرم افزار جایگزین انسانها و کاغذ شده اند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

به بیانی دیگر فناوری جدید و الکترونیکی شدن بانکداری به آنها این امکان را می‌دهد که سرعت، کیفیت، دقت، هزینه و تنوع خدمات خود را افزایش دهند.

در ادامه چهار دوره تحول در نظام بانکداری تشریح خواهد گردید.

دوره اول: اتوماسیون پشت باجه

  • مطالعه اندازه ارتباط بین کیفیت خدمات در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین ارزش دریافت شده در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین اعتماد در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین عادت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین شهرت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

با فرمت ورد