عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیکی:

هر چند اصطلاح تجارت الکترونیکی جدیداً مطرح شده می باشد اما بهره گیری از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاری به سالهای قبل باز می گردد. به عنوان مثال بهره گیری از کارت به جای پول در اوایل دهه 1950 در کشور آمریکا آغاز گردید. در این دهه اولین کارت پلاستیکی جهت پرداخت هزینه های خرید کالا یا خدمات توسط مؤسسه آی دینرز[1] تولید گردید.

از آن تاریخ به بعد بهره گیری از انواع کارت ها توسط مؤسسات خدمات عمومی به عنوان بلیط قطار، اتوبوس و راه ‌آهن شهری، مؤسسات مالی نظیر بانکها و یا مؤسسات غیرمالی نظیر مخابرات، ثبت احوال و مؤسسات مالی اعتباری بین المللی مثل ویزا[2]، مستر کارت[3]، آمریکن اکسپرس[4]، معمول و گسترش پیدا نمود.

با الکترونیکی شدن کارت ها و به کارگیری پایانه های رایانه ای در نقطه فروش ([5](POS در سال 1983 ابعاد بهره گیری از کارت ها در تجارت گسترده تر گردید.

علاوه بر کارت ها که در شکل گیری تجارت الکترونیکی مؤثر بوده، بکارگیری وسیع رایانه توسط شرکت های بزرگ در دهه 75 میلادی نیز مؤثر بوده می باشد. در این دهه شرکتهای بزرگ و چند ملیتی شبکه های اختصاصی رایانه ای به وجودآوردند تا از این طریق بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان دیگر مبادله نمایند. این روش انتقال الکترونیکی داده ها را ” مبادله الکترونیکی داده ها ([6](EDI ” می نامند (انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی، 1384، ص 7).

از مبادله الکترونیکی داده ها می‌توان برای مخابره الکترونیکی مدارک و اسناد مانند سفارش خرید، فاکتور، اعلامیه حمل، تأییدیه وصول کالا و سایر مکاتبات استاندارد بازرگانی بین طرفین تجاری بهره گیری نمود. این فناوری را همچنین می‌توان برای ارسال اطلاعات مالی و پرداخت های الکترونیکی بکار برد.

شاید آن چیز که بیش از همه بر تجارت الکترونیکی تأثیر گذاشت و سبب گسترش روز افزون آن گردید، به وجودآمدن اینترنت بود. اینترنت شبکه بین المللی متشکل از شبکه ها و شاهراههای اطلاعات جهانی می باشد. اینترنت همچنین منابع اطلاعات موجود در عرضه کنندگان سرویس های بی شمار را در اختیار کاربران مختلف قرار می‌دهد. از طریق اینترنت میلیونها رایانه به یکدیگر متصل می شوند و شبکه جهانی را به وجود می آورد. در این شبکه جهانی هر نوع کاربری پیدا نمود می گردد: افراد، دانشگاهها، سازمانهای دولتی، مؤسسات و شرکت های خصوصی، فروشگاهها، بانکها و …. . هرچند در آغاز اینترنت جهت اهداف نظامی طراحی گردید و سپس در زمینه فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی مورد بهره گیری قرار گرفت. اما به سرعت نحوه بهره گیری از آن در امر تجارت شناخته شده و مورد بهره برداری وسیع قرار گرفت.

تجارت الکترونیکی با بهره گیری از اینترنت از دو طریق انجام می گردد: نخست اجرای مبادله الکترونیکی داده ها از طریق اینترنت، به این معنی که اینترنت به عنوان یک شبکه رایگان یا ارزان به جای شبکه های گران تر ارزش افزوده ([7](VAN برای ارتباطات بازرگانی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد؛ دیگر وب جهانی[8] یا بازاری می باشد که کالا، اطلاعات و خدمات را برای فروش عرضه می نماید و خریداران می‌توانند به وسیله مرورگرها[9] این بازار را ببینند و در آن خرید کنند (انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی، 1384، ص 8).

در قرن بیستم میلادی در دهه 90 میلادی به مرور تجارت الکترونیکی به مفهوم جدید آن از طریق شبکه های خصوصی و عمومی و اینترنت در آمریکا آغاز گردید. در سال 1994 حجم معاملات تجاری به صورت الکترونیکی در آمریکا حدود 325 میلیارد دلار برآورد شده می باشد. آمریکا آن لاین[10]  کامپیو سرو[11]، پرادیگی[12] مهمترین شبکه های تجاری الکترونیکی در آمریکا می‌باشند. علاوه بر آن شبکه خرید اینترنت[13] که بزرگترین بازارهای خرده فروش را اداره می نماید، که کنسرسیومی از شرکتها می باشد که بهره گیری از اینترنت را برای تجارت الکترونیکی ترویج می نماید، تأثیر برجسته ای در گسترش اینترنت و تجارت الکترونیکی در آمریکا داشته اند.

یکی از مواردی که در توسعه تجارت الکترونیکی در آمریکا و به تبع آن در جهان مؤثر بوده می باشد، یادداشت تاریخی بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 1993 می‌باشد. وی طی یادداشتی به تاریخ 26 اکتبر 1993 دستورالعملی به مقصود ساده و روان سازی تدارکات صادر نمود که دولت را به محیط تجارت الکترونیکی وارد ساخت. به این ترتیب بزرگترین پروژه مبادله الکترونیکی داده ها با این فرمان موجودیت پیدا نمود. وی انتظارات خود را به تبیین زیر مطرح نمود:

“به علت تشریفات اداری، کاغذ بازی دست و پا گیر، تأخیرهای غیر ضروری و کاهش بهره وری مصمم شده ام شیوه خرید کالا و خدمات از سوی دولت مرکزی را به گونه بنیادی تغییر داده و بهبود بخشم و به مقصود حصول اطمینان از این امر مقرر می‌دارم که تجارت الکترونیکی در خریدهای دولت مرکزی هر چه سریع تر به مورد اجرا گذاشته گردد”.

با امضای این دستور العمل، دولت آمریکا موظف گردید در کمترین زمان ممکن، تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالاها در سطح آمریکا به شکل عملی درآورد. طبق این دستور العمل چهار مرحله برای رسیدن به تجارت الکترونیکی معین گردید:

1- مرحله اول تا مارس 1994: ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل بهره گیری در ایالات متحده آمریکا باشد تعیین گردد و وظایف بخش ها و سازمانهای مختلف برای انجام این امر معین گردد.

[1]. Idiners

[2]. Visa

[3]. Master Card

[4]. American Express

[5]. Point of Sale

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[6]. Electronic Data Interchange

[7]. Value Added Network

[8]. World wide web (www)

[9]. Browsers

[10]. American online (Aol)

[11]. Compuserue

[12] .Prodigy

[13]. Internet Shopping Net (ISN)

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه اندازه ارتباط بین کیفیت خدمات در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین ارزش دریافت شده در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین اعتماد در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین عادت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.
  • مطالعه اندازه ارتباط بین شهرت در وب سایت ها بر وفاداری مشتریان.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بهره گیری از بانکداری الکترونیک

با فرمت ورد